Vad jag saknar

Att hamna i ett helt annat land och en vardag som man inte är van vid gör att man måste ställa om både kropp o sinne för att klara av omställningen. Min kropp håller på att ställa om sig till de engelska bacillerna men det har tagit lite tid. Mitt sinne håller på att ställa om sig och man tar dagen som den kommer helt enkelt.

Däremot är det en hel del saker som jag aldrig kommer vänja mig vid eller saker som jag verkligen saknar med Sverige.

1: Inte helt otippat kommer ju min underbara pojkvän på första plats över det jag saknar mest. Ibland är det outhärdligt att inte kunna krypa upp i hans famn när man vill.

2: Familjen och alla vännerna. Dessa är också väldigt långt borta och mycket saknade. Att inte kunna planera in en fest eller en resa till skåne för att man saknar någon är frusterande.

3: Den svenska standarden. Här där jag bor är inte standarden vad den är i Sverige. Husen är gamla och dåligt lagade. Det här med riktiga hantverkare är antingen väldigt dyrt eller något som är väldigt sällsynt. Sen är det många småsaker som också gör att det känns sjaskigt. Varmvatten är också en sån sak som jag saknar sjukt mycket. Här får man betala för varmvattnet så det där med en skön, varm, uppiggande dusch är obefintligt. Här är det in och ut som gäller. Även det att vattnet smakar metall och luktar klor känns väldigt fel när man har världens bästa vatten hemma i Sverige.

4: Knäckebröd, kaviar, lingon, filmjölk. Än så länge har jag inte hittat något sådant här i England. *suck*

5: Luften i Sverige. Må så vara att vädret i Sverige inte alltid är vad man önskar och att det under halva året är mörkt nästan dygnet runt men det är iallafall friskt och hälsosamt (än så länge). Här i M'bro har man 3 gånger så stor chans att få cancer av luften som man har i övriga England. T.o.m. London. Det säger en hel del om luften här. Luften är dessutom oftast väldigt fuktig och kvalmig och att hålla rent huden är ett jävla projekt kan jag tala om.

Det var allt jag kommer på nu... fyller på listan så fort jag kommer på mer.

Man får sig en rejäl tankeställare över vad man ska vara glad över här i livet. Kan nog säga att det är min nya livserfarenhet nr 1 som jag fått här i England. Den lär bli fler men det här är den jag hoppas att jag kommer komma ihåg mest och hela livet när jag väl kommer tillbaka till Sverige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0