Going to FAT camp!

... eller ja typ...

Nu är det dags! Nu är jag less! Dags för förändring!

Jag har gått med i iTrim eftersom jag kände att jag inte kunde få bukt på min vikt. Jag har försökt och kanske lyckats gå ner 2-3 kg men likväl gått tillbaks till samma dåliga vanor och fått tillbaks min vikt.

Även om jag så väl vet att det handlar om att ta in mindre energi än vad man gör av med så är det inte så enkelt.


Känslan av maktlöshet och att det fattas kunskap om hur min kropp fungerar fick mig till slut att ta beslutet att be om hjälp. Den stora utlösande faktorn var också att jag i höstas nådde 30 i BMI, dvs gränsen till fetma.

Då kontaktade jag iTrim i Haninge och har sen dess gått på informationsmöte, konditionstest, träningsintrudoktion och sist nu en hälsoanalys. Tisdagen den 3/1 började jag på en diet som består av enbart måltidsersättningar 4 ggr om dagen. Detta ska jag äta i 12 veckor. Kortare om jag når en vikt jag är nöjd med.

Lite tunga fakta om min kropp:

172 cm lång
90 kg tung
30 i BMI
98 cm runt midjan
ca 42% av vikten är fett (en kvinna i min ålder bör ha ca 25% fett)

Att jag skriver ut detta offentligt är ett stort steg för mig och en pepp på att jag ska klara detta. Jag tror inte någon kommer läsa det men att det finns på internet gör det offentligt.
Jag har så länge jag kan minnas tyckt att jag är tjock och inte trivts med mig själv. Enda gången jag låg på en bra vikt var när jag var 18 och plötsligt tappade en massa i vikt (antagligen på grund av att detta var en jobbig tid för mig och jag åt och sov dåligt). Efter det har det bara ökat stadigt.

 
Så här såg jag ut när jag var 18 efter att jag tappat en massa i vikt. Det är dit jag ska igen.


Jag skriver det här mest för min egen del för att hålla en sorts dagbok över hur det går och för att rensa tankarna. Även för att sysselsätta mig själv när hungern och suget smyger sig på. Och så klart... det viktigaste av allt... ett fortsatt pepp för att fortsätta kämpa.


Kommentarer
Postat av: Lancia

Jag hoppas du bloggar mycket om det här i fortsättningen, jag kommer följa dig, och även ta tag i mig själv! Kram!

2012-01-06 @ 15:16:50
URL: http://lancia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0